Hoe gezond is wandelen? 11 redenen om elke dag een ommetje te maken

Wandelen is gezond, dat weten we allemaal. Maar hoe gezond is wandelen nou precies voor je lichaam? Wat zijn de voordelen van elke dag een half uur tot een uur wandelen? Voor iedereen die dat graag wil weten, hebben we hieronder wat feiten verzameld. De feiten zin afkomstig uit diverse wetenschappelijke onderzoeken naar de gevolgen van regelmatig een ommetje maken verzameld. Wedden dat je na het lezen (nog) meer motivatie hebt om een stuk te gaan lopen?

Hoe gezond is wandelen?

Hoe gezond is wandelen?

Wandelen is gezond voor je botten en spieren

Wanneer je iedere dag wandelt, krijg je sterke botten en spieren. Ook de kans op botontkalking en afbraak van kraakbeen wordt een stuk kleiner als je iedere dag voldoende beweegt.

Verwacht trouwens geen enorme beenspieren. Met wandelen bouw je geen enorme spiermassa op. Maar het is een heel stuk beter dan stilzitten.

Een lagere bloeddruk en cholesterol dankzij je wandeling

Heb je last van hoge bloeddruk? Of een te hoog cholesterolgehalte? Dan is wandelen extra goed voor jou! Uit onderzoek blijkt dat elke dag een half uur wandelen er al voor kan zorgen dat je bloeddruk én het cholesterolgehalte in je bloed afnemen. En een half uurtje kan je waarschijnlijk elke dag wel vrij maken.

Goed voor de conditie (en je longen)

Conditie opbouwen met wandelen, kan dat? Natuurlijk. Als je maar regelmatig gaat wandelen, dan kan je ook op deze manier je conditie verbeteren. En het is ook nog eens goed voor je longen. Want hoe beter je conditie is, des te groter is het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen.

Wil je weten op welke wijze je effectief je conditie kunt verbeteren door regelmatig een rondje te lopen? Lees dan ons artikel over conditie opbouwen met wandelen.

Wandelen is goed voor je conditie.

Wandelen is ook nog eens goed voor je conditie.

2,5 per week wandelen laat je langer leven

Uit een langdurig onderzoek onder bijna 150.000 mensen blijkt dat je kans om vroegtijdig te overlijden maar liefst 20 procent lager is, wanneer je wekelijks 2,5 uur wandelt. Die 150 minuten die je investeert in dat blokje om, krijg je later dus gewoon dubbel en dwars terug. 😉

Wandelend naar een gezond gewicht

Met een uur wandelen verbrand je 120 tot 240 calorieën. Door regelmatig te bewegen verklein je dus de kans op overgewicht. Met name wanneer je wat langere wandelingen maakt, kan je hiermee behoorlijk wat calorieeen verbranden. Echt fanatieke wandelaars kunnen zelf door wandelen afvallen. Maar dan moet je je wel aan een aantal simpele tips houden. In ons artikelen: ‘Afvallen door wandelen? Het kan, in deze 6 stappen’, leggen we je precies uit hoe dat werkt.

Minder kans op diabetes met een dagelijkse wandeling

Nog een interessante reden waarom wandelen zo gezond is. De kans op diabetes type 2 is maar liefst 58 procent lager wanneer je dagelijks een wandeling maakt. De wandeling hoeft niet eens heel lang te zijn, 30 minuten is al genoeg. Wij vinden dat behoorlijk indrukwekkend!

Wandelen helpt tegen obstipatie

Heb jij veel last van obstipatie? Dan is een dagelijkse wandeling misschien wel de oplossing. Door de beweging van het wandelen wordt de stofwisseling gestimuleerd en worden de darmen op gang gebracht. Een wandeling werkt als een massage voor de darmen waardoor alles net wat soepeler gaat lopen.

Wandelsokken kopen tips

Ook nog een lagere kans op diabetes.

Wandelen is gezond voor de hersenen

Mensen die een actief leven leiden, hebben een veel beter geheugen en krijgen ook nog eens minder snel Alzheimer. Bovendien stimuleert beweging de aanmaak van nieuwe hersencellen. Het is dus niet alleen goed voor je botten, spieren, bloedvaten en organen, maar ook ook voor de hersenen.

Een gezonde lichaam en een gezonde geest

Behalve dat wandelen gezond is voor je hele lichaam, is het ook goed voor de geest. Voldoende beweging verhoogt de productiviteit en creativiteit, vermindert stress en zorgt voor een algeheel betere stemming. En je krijgt er volgens de hersenstichting ook nog eens een goed humeur van. Dus neem vooral die chagrijnige collega mee, als je gaat wandelen tijdens je lunchpauze.

Betere nachtrust

Voldoende beweging heeft een positief effect op je nachtrust. En dat heeft weer een grote impact op je weerstand en gezondheid. Door dagelijks een uur langer te slapen, daalt de kans op hartfalen met 30%. En zo zijn er nog veel meer voordelen aan een goede nachtrust. Door dagelijks een uur te wandelen, val je makkelijker in slaap en wordt je ook nog eens minder vaak wakker.

Wandelen is gezond, maar wandelen in het bos is het summum

Hierboven staan 10 redenen waarom wandelen gezond is. Wil je nog meer gezondheidsvoordelen? Ga dan in het bos wandelen. Bomen hebben namelijk heel veel positieve uitwerkingen op het menselijke lichaam. Ze maken blij, versterken het immuunsysteem, verlagen de bloeddruk en werken ook nog (bewezen) rustgevend. Hoe dat precies in elkaar zit hebben we beschreven in ons artikel: 6 redenen om vaker onder de bomen te wandelen.

vaker door het bos wandelen

Onder bomen wandelen is extra gezond.

Enthousiast geworden? Zorg voor een goede uitrustig

Ben je door dit artikel overtuigd dat wandelen gezond is? En ben je enthousiast om zelf (vaker) op pad te gaan? Of wil je sowieso al meer gaan wandelen? Vergeet dan ook niet om een goede uitrusting te zorgen. Zorg er voor dat je goede wandelschoenen en dito wandelsokken draagt. Zorg voor een kleine wandelrugzak en vergeet ook niet om een regenjas mee te nemen. Op die manier kan je onder alle omstandigheden gaan wandelen in. En zo werken aan je fysieke en mentale gezondheid!

 

 

Wandelen » Hoe gezond is wandelen? 11 redenen om elke dag een ommetje te maken

verder lezen op bergfamilie.nl

Laat een opmerking achter..

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.