Langlaufen: wij helpen je in 8 stappen op weg

Langlaufen is leuk, sportief, laagdrempelig en vrijwel ongevaarlijk. Genoeg redenen dus om het een keer te proberen. Wanneer je regelmatig op wintersport gaat, kan je laagdrempelig kennismaken met deze mooie sport. Wanneer je nooit op wintersport bent geweest, kan je kennismaken met het langlaufen in de Alpen, de Ardennen of tijdens een sneeuwrijke winter in Nederland.

Een langlaufuitrusting is goedkoop, een skipas heb je in veel gevallen niet nodig en de techniek heb je relatief snel onder de knie. Wij helpen je in dit artikel in 8 stappen op weg naar je eerste langlaufervaring.

langlaufen - stoklengte bepalen

Een gezellige familie activiteit.

1. Er ligt sneeuw, waar ga je langlaufen?

Sneeuw is uiteraard een belangrijke voorwaarde om te kunnen langlaufen. Wanneer er maar genoeg sneeuw ligt, kan je de sport zelfs in Nederland beoefenen. Langlaufen in de Ardennen heeft de afgelopen jaren ook veel terrein gewonnen en in Scandinavië is het al sinds jaar en dag een populaire sport. Zelf hebben wij vooral ervaring opgedaan in de Alpen. Het is er relatief sneeuwzeker en de loipes (langlaufpaden) worden in de Alpen goed geprepareerd.

Welke bestemming je ook kiest, sneeuw is de voorwaarde. Kijk verder naar de aanwezigheid van loipes en een skiverhuur. Meer heb je niet nodig.

waar ga je langlaufen

Ideale omstandigheden op het langlaufpad.

2. De langlaufuitrusting

Ben je van plan om te gaan langlaufen tijdens je wintersportvakantie? Of ga je speciaal op pad om te langlaufen, zonder het te combineren met een andere wintersport? Met een slimme aanpak, hoef je niet gelijk een diepte investering te doen..

Wanneer je gaat langlaufen tijdens je skivakantie, kan je je skikleding gebruiken

Dan hoef je niet zo veel extra kleding aan te schaffen. Alhoewel het niet ideaal is om in je skikleding op pad te gaan, is het prima om te beginnen. Let er wel op dat je je niet te warm aankleedt, 2 lagen is meer dan genoeg. Zorg voor een paar dunne handschoenen, een skibril of zonnebril en een hoofdband (je helm en skibril kan je thuis laten).

Wanneer je alleen gaat langlaufen

Vertrek je naar de sneeuw met als hoofddoel langlaufen? Bereid je dan iets beter voor. Een langlaufuitrusting hoeft niet veel te kosten, wij hebben alvast wat betaalbare opties voor je geselecteerd. Wat je zeker bij je wil hebben:

Langlaufski’s, langlaufstokken en langlaufschoenen

Bovenstaande is de basisuitrusting voor langlaufers. Maar koop niet direct langlaufski’s, langlaufstokken en langlaufschoenen. Wacht hiermee totdat je de techniek onder de knie hebt. Er zijn verschillende technieken om te langlaufen en je niveau en manier van langlaufen zijn van grote invloed op je materiaal. Huur daarom in het begin. De hele set kost zo’n 15 euro per dag, dus voor het geld hoef je het niet te laten..

juiste lengte langlaufstokken

Ben je een beginner? Kies dan voor iets kortere stokken.

3. Ga je klassiek langlaufen of skaten?

Hierboven hadden we het al even over verschillende manieren van langlaufen. Je hebt de klassieke vorm en de vrije vorm (ook wel skating genoemd). Skaten gaat sneller, maar is iets moeilijker aan te leren. Klassiek is wat minder snel, maar heb je doorgaans wat sneller onder de knie.

Hoe kies je de juiste vorm?

Bekijk dit filmpje eens. Het geeft een goede indruk van de verschillende vormen. Je weet na het kijken van het filmpje waarschijnlijk direct wat het beste bij jou past. Ben je een ervaren schaatser of inline skater? Dan is skating waarschijnlijk heel geschikt voor jou. Heb je ervaring met skiën? Dan is klassiek wellicht geschikter voor jou.

Klassiek langlaufen doe je in een spoor

Om klassiek te kunnen langlaufen is er een spoor nodig. Dit spoor is vergelijkbaar met een treinspoor. Er zijn twee parallellen stroken in de sneeuw voorgewalst. Je langlaufski past hier perfect in.

Skating is zonder spoor

Skating is een meer zijwaartse beweging. De ski’s voor deze vrije stijl zijn anders (ze hebben geen afzetvlak) en de ski’s zijn ook langer. De bijhorende langlaufstokken zijn ook langer voor deze manier van langlaufen. Bedenk dus hoe je wilt gaan langlaufen voordat je naar de verhuur stapt.

langlaufen skating of klassiek.

Skating (ook wel vrije vorm genoemd)

4. Leren langlaufen

Wanneer je de kleding hebt, het materiaal gehuurd hebt en weet hoe je wil langlaufen is het tijd om je eerste langlaufles te boeken. Dit kan bij de plaatselijke skischool. Begin met een uur les. Wanneer je erg ambitieus bent, kan je met twee uur starten. Je zult merken dat langlaufen een stuk vermoeiender is dan wandelen, skiën of boarden. Begin daarom rustig aan en ga niet over je grenzen. Zo voorkom je dat je de volgende dag niet meer op de latten kan staan vanwege spierpijn.

Leren langlaufen in een paar dagen

Na 3 tot 4 lesuren heb je de basistechniek doorgaans wel onder de knie. Vanaf dan is het een kwestie van meters maken. Veel meters maken. Na een paar dagen zelfstandig langlaufen, is het aan te raden om weer eens een techniek training te volgen via de skischool. Zelf laten we ons in de wintermaanden eens per twee weken bijscholen. Dan wordt er weer kritisch naar de techniek gekeken en krijg je wat oefeningen waarmee je vooruit kan. Zo blijf je je langlauftechniek verder ontwikkelen. Want beter langlaufen is nog leuker dan langlaufen.

leren langlaufen

Neem twee uur les en ga dan vooral meters maken.

5. De mooiste plekken om te langlaufen in Oostenrijk

Wanneer je het langlaufen een beetje onder de knie hebt, merk je hoe ontspannen deze sport is. Je doet het alleen, op verlaten loipes. Weg van de massa en midden in de natuur. Het is sportief, inspannend en soms uitputtend. Op vlakke stukken is het makkelijk en maak je grote vaart. Maar op rode of zwarte loipes wordt het flink uitdagend en ook best spannend.

Je merkt dat je snel beter wordt en je gaat uitkijken naar iets nieuws. En je wil graag nieuwe plekken ontdekken. Langlaufen kan in bijna alle wintersportgebieden. Onze favoriete plekken om te langlaufen in Oostenrijk zijn echter:

  • Ramsau am Dachstein (Stiermarken, Oostenrijk)
  • Filzmoos (Salzburg, Oostenrijk)
  • Seefeld (Tirol, Oostenrijk)

In bovenstaande regio’s worden de loipes perfect geprepareerd. Daarbij zijn de uitzichten fenomenaal.

De Rossbrand loipe in Filzmoos.

6. Wat kost langlaufen

Langlaufen is in verhouding tot skiën of snowboarden een goedkope sport. Maar je moet er wel een reis voor ondernemen. In veel gevallen heb je geen skipas nodig en mag je gratis van de loipe gebruik maken. In Ramsau am Dachstein is dit echter niet het geval, dus vraag het voor de zekerheid even na bij het toerismebureau van jouw bestemming.

De huur van een langlaufset kost doorgaans ongeveer 15 euro per dag.
Een complete uitrusting kan je kopen vanaf zo’n 150 euro.
Wanneer je langlaufski’s wil aanschaffen kan dit vanaf 150 euro, stokken en langlaufschoenen kosten doorgaans minder.
Een langlaufset kan 10 jaar meegaan mits je het goed onderhoud.

langlaufuitrusting

Een langlaufuitrusting is relatief goedkoop.

7. Fysieke voorbereiding

Langlaufen is een duursport. Qua intensiteit is het vergelijkbaar met hardlopen. Ter voorbereiding zijn alle duursporten interessant. De beste voorbereiding op het langlaufen is echter rollerskiën. Net als langlaufen kan je deze sport klassiek of in de skating variant uitvoeren. In Oostenrijk zie je veel mensen in de zomer op de rollerskies voorbij glijden. In Nederland zien we het een stuk minder. Benieuwd naar het rollerskiën? Je koopt ze onder andere hier.

Langlaufen met school

Je kan niet vroeg genoeg beginnen..

8. Vanaf welke leeftijd kan je langlaufen?

In Oostenrijk starten de kinderen al op de kleuterschool. Daaruit concludeer ik daarom voor het gemak dat kinderen tussen 4 en 6 al kunnen langlaufen. Uiteraard zien we ook kinderen van 3 jaar langlaufen en zijn er ook kinderen van 10 die het, ondanks dat ze met 4 jaar zijn begonnen, nog niet kunnen. Wanneer je een beetje sportief aangelegd bent en je over een gedegen evenwichtsgevoel beschikt, zou je in principe kunnen langlaufen.

Tot welke leeftijd is langlaufen mogelijk?

Net zoals de leeftijd om te starten, is ook de leeftijd om ermee te stoppen individueel bepaald. Ik ken een man van 97 die nog elke winter meerdere malen gaat langlaufen. Maar er zijn ook genoeg mensen van veel jongere leeftijd die zich er niet aan wagen.

De sport kan zo langzaam of snel uitgevoerd worden als je zelf wil. De belasting voor je gewrichten is minimaal. De drukte onderweg is ook minimaal en daarmee is het risico op een ongeluk vele malen lager als bij skiën of snowboarden. Kortom, het kan zolang als iemand zich er goed bij voelt.

Enthousiast geworden?

Hopelijk ben je door dit artikel enthousiast geworden om te gaan langlaufen en weet je hoe je hiermee kan beginnen. Heb je toch  nog vragen? Laat deze dan achter in het opmerkingenveld  hieronder. We komen er dan zo snel mogelijk op terug.

 

 

 

 

 

 

 

Langlaufen » Langlaufen: wij helpen je in 8 stappen op weg

verder lezen op bergfamilie.nl

Laat een opmerking achter..