In dit artikel vind je mijn ervaring over met de trein naar Oostenrijk reizen. Naast zo veel mogelijke actuele reisinformatie vindt je er ook mijn persoonlijke bevindingen en tips.
Treinreis naar Oostenrijk zoeken
Voor vakantie in Oostenrijk met de trein, kan je kiezen uit drie aanbieders:
- NS Internationaal
- Deutsche Bahn
- OEBB (Oostenrijkse spoorwegen)
Hieronder heb ik van alle drie de aanbieders beschreven wat mijn ervaringen zijn en waarvoor ik uiteindelijk gekozen heb. Bij alle drie heb ik gezocht naar een reis van Utrecht Centraal naar Hallein (vlakbij Salzburg).
NS Internationaal
Bij het zoeken van een treinreis naar Oostenrijk heb ik eerst gekeken op de website van de Nederlandse Spoorwegen. Zij hebben een praktische routeplanner waarbij je de datum, vertrekplaats en bestemming invult, waarna je direct alle opties en prijzen te zien krijgt. De meeste treintickets kan je dan online aanschaffen. Betalen kan gewoon via iDeal of creditcard.
Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, kon ik bij NS Internationaal uit een aantal opties kiezen. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de optie met maar één overstap (in Frankfurt). De totale reistijd bedraagt ruim 11,5. Dit is voor mij ongeveer net zo lang als met de auto.
Wil je zelf de route plannen? Vul dan hieronder de data van je reis in. Dan krijg je direct alle opties te zien.
Deutsche Bahn
Als je de Duitse of Engelse taal een klein beetje machtig bent, dan kan je ook via de website van de Duitse spoorwegen, bahn.de, een treinreis naar Oostenrijk zoeken.
Ook hier kan je tickets online aanschaffen, alleen niet via iDeal, een creditcard is noodzakelijk voor het kopen van een ticket. Als je hieronder je gewenste data en bestemming invult, dan krijg je direct de actuele, beschikbare treintickets te zien.
Österreichse Bundesbahn (ÖBB)
Tot slot de OBB, de Oostenrijkse Spoorwegen. Deze hebben een hele overzichtelijke website waarop je snel een ticket kunt vinden. De website is zowel in het Duits als in het Engels beschikbaar. Zorg ervoor dat je beschikt over een creditcard. Dat is de enige manier waarop je kunt afrekenen.
Aangeschafte treinkaartjes kan je vervolgens downloaden op je mobiele telefoon, of printen.
Wat kost het om met de trein naar Oostenrijk te reizen?
Opvallend is, dat alle drie de aanbieders dezelfde treinreis aanbieden. In alle gevallen reis je met exact dezelfde trein. Wel hanteren alle aanbieders een andere prijs voor de trein naar Oostenrijk.
De kosten voor een enkele reis bedroegen in ons geval:
- NS Internationaal: € 99,90
- Deutsche Bahn: € 99,90
- ÖBB: € 69,00
Op een retour met de trein naar Oostenrijk scheelt dat meer dan 80 euro. Het loont dan ook om alle drie de websites te bekijken en de prijzen met elkaar te vergelijken.
Wij hebben ons treinticket uiteindelijk aangeschaft via de ÖBB. De kosten voor een retour bedragen nog geen 160 euro. Dat is net iets minder dan de benzinekosten wanneer ik met de auto zou reizen. Voor een gezin is reizen met de auto dus een stuk voordeliger.
De ‘normale’ prijs voor een retour is zo’n 340 euro. Verder valt het me op dat er meer aanbiedingen beschikbaar zijn wanneer je langer van te voren een ticket zoekt.
Hoe verliep de reis met de trein?
Hieronder deel ik mijn persoonlijke ervaring van de treinreis naar Oostenrijk. Je ziet welke route ik heb gekozen, en hoe de reis verliep.
De trein naar Oostenrijk
Voor de reis met de trein naar Oostenrijk heb ik gekozen voor de gemoedelijke optie (= minste overstappen). Mijn reisschema is kort:
Utrecht Centraal – Frankfurt Hbf
Frankfurt Hbf – Hallein
Ik reis vanaf Utrecht Centraal direct naar Frankfurt. Daar heb ik ruim 1,5 uur om over te stappen op de trein naar Hallein. Maar een keer overstappen, maar wel een reistijd van 11,5 uur.
Geweigerd bij de OV poorten van Utrecht Centraal
Met onze geprinte treinkaartjes van de OEBB kom ik aan op station Utrecht Centraal. Daar blijkt dat we niet naar binnen kunnen. De OV-poortjes gaan niet open als ik het ticket scan. “Dit is een buitenlands treinkaartje” zegt de automaat. Helaas is er in de verste verte geen NS medewerker te vinden. Dus we besluiten snel achter iemand anders aan te lopen en komen zo alsnog zonder veel moeite door de poortjes.
De reis verloopt verder geheel volgens schema en zonder hindernissen. De trein heeft 5 minuten vertraging wanneer we op Frankfurt Hbf aankom, maar gezien de overstaptijd van 1,5 uur levert dat geen probleem op. Het Wifi in de trein is helaas niet zo goed, maar onder de stoel is een stopcontact om de laptop mee op te laden. Zorg dus dat je genoeg films of series download om de tijd te doden,
Overstappen
Station Frankfurt Hbf is een prima plek voor een stop / overstap. Op het station vind je de ‘Markthalle’ waar je een kop koffie kunt krijgen en qua eten kan je kiezen tussen Thaise curry, pizza of gewoon een schnitzel.
Senioren tour
Het valt op dat de ICE voornamelijk wordt gebruikt door dames van middelbare leeftijd. Vaak hebben ze een flinke koffer bij zich, die ze gek genoeg niet zelf in het bagagerek kunnen tillen. Gelukkig voor hen vinden ze altijd wel een jongeman die zich door middel van een licht autoritair gestelde vraag verplicht voelt om even te helpen. Verder heb je gelukkig geen last van ze 😉
De trein van Oostenrijk naar Nederland
Vanuit Oostenrijk naar Nederland hebben we gekozen voor de volgende route:
- Hallein – Salzburg (Regional Express)
- Salzburg – München (ICE)
- München – Frankfurt Hbf (ICE)
- Frankfurt Hbf– Utrecht Centraal (ICE)
Op deze route moeten we vier keer overstappen, maar het is wel het snelste traject om met de trein van Oostenrijk naar Nederland te reizen. Afgaande op de planning zijn we in 9,5 uur op de plaats van bestemming. Ruim 2 uur sneller dan op de heenweg! Ik heb hier geen zitplaats gereserveerd en gok er op dat er altijd nog wel een vrije zitplaats te vinden is.
Vertraging bij het overstappen
Het overstappen blijkt in de praktijk echter wel een behoorlijk risico. De overstap in München is slechts 10 minuten. Dat zou genoeg zijn, als de trein geen vertraging had. Helaas had onze trein 22 minuten vertraging en mis daardoor de overstap.
Via de app van de Deutsche Bahn zie ik echter dat er een alternatief is. We kunnen ICE naar Düsseldorf nemen en vandaar met de regionale trein naar Venlo. De reistijd wordt helaas dan wel 1,5 uur langer.
Vraag je je af of dit wel mag met je kaart? Een vriendelijke conductrice verteld ons dat het geen probleem is, mits de andere routekeuze wordt veroorzaakt door het missen van een overstap.
ICE comfortabeler dan regionalexpress / intercity
De reis verloopt verder voorspoedig. Het valt op dat het reizen met de ICE een stuk comfortabeler is dan met de regionalexpress of de intercity. In deze treinen zijn geen gereserveerde plaatsen en moeten we helaas een deel van de reis staan.
Conclusie met trein naar Oostenrijk reizen
Voor ons is de trein een goed alternatief om van en naar Oostenrijk te reizen. Zeker wanneer je alleen reist. Je komt ontspannen aan en hebt onderweg tijd, rust en ruimte om te lezen, te werken en je gedachte op de vrije loop te laten gaan. Dit is ontspannender dan een autorit naar Oostenrijk. Met de trein naar Oostenrijk reizen duurt wel aanzienlijk langer dan een vliegreis naar Oostenrijk, maar je bent flexibeler in vertrektijden. Het nadeel is (naast de langere reisduur) dat je meerdere keren moet overstappen en met je bagage moet sjouwen.
Wanneer je de reis vooraf goed plant (en niet te veel pech hebt met vertragingen) stap je ’s morgens in de trein naar Oostenrijk om aan het eind van de middag te arriveren op je bestemming. Met de trein kom je uitgerust op de plaats van bestemming aan.
Voor een reis met het gezin zou ik niet zo snel voor de trein kiezen. Een treinreis naar Oostenrijk is met vier personen zelfs met een goede aanbieding nog behoorlijk prijzig.
Tot slot: een paar tips voor de trein naar Oostenrijk
Hieronder staan nog een paar tips voor als je zelf een reis met de trein naar Oostenrijk gaat boeken:
- Vergeet je mondkapje niet! In Nederland, Duitsland en Oostenrijk is het op dit moment verplicht om een mondkapje te dragen wanneer je met het openbaar vervoer reist.
- Vergelijk de prijzen van verschillende aanbieders. Zo ka je meer dan 100 euro besparen!
- Plan minimaal 20 minuten voor een overstap. Het is geen garantie dat je de overstap haalt, maar het maakt de kans wel een stuk groter. Bovendien zit je dan meer ontspannen in de trein.
- Reserveer een zitplaats. Alleen zal je ongetwijfeld een zitplaats vinden in de ICE, maar wil je graag met zijn tweeën (of meer) bij elkaar zitten, reserveer dan.
- Download de app: ‘DB Navigator’ van de Deutsche Bahn, dan kan je snel een alternatieve route vinden.
- Neem een boek mee. Tijdens de reis heb je alle tijd om naar buiten te kijken en een boek te lezen. Geniet daar van 😉
- Tot slot: Als je een treinkaartje koopt bij de Duitse of Oostenrijkse spoorwegen, neem dan je OV-chip mee. Zo kan je zonder problemen door de OV-poortjes. Vergeet niet om uit te checken. Bij de Internationale treinen staat speciaal daarvoor een automaat op het perron.
wij gaan ook altijd met de trein naar zwitserland/oostenrijk. Wat ik bij het boeken van tickets wel heb gemerkt is dat het soms voordeliger is om een ticket van Oostenrijk naar Duitsland, en dan van Duitsland naar Nederland te kopen dan in een keer een ticket van Oostenrijk naar Nederland.
In de zomer gaan we naar Brixen im thale en ik merkte dat het voordeliger was om van brixen naar keulen, en van keulen naar utrecht te boeken dan in een keer van utrecht naar birxen im thale
Hi, ik kwam door een herfstwandelingenblog waar ik ook aan meegewerkt heb voor het eerst op je blog terecht. Ik kende het nog niet.
Ik heb deze zomer ook met de trein gereisd (met de kinderen helemaal naar het zuiden van Spanje). Handig hoe je het hier vergelijkt. Je schrijft echter dat het met kinderen heel duur wordt, maar je hebt dan ook nog de mogelijkheid voor interrail te kiezen. Een global pass voor 2 weken kost rond de 250 euro voor volwassenen, maar voor kinderen (t/m 11 jaar) is een pas gratis! Wel lopen de verplichte reserveringen op (daar moet je wel rekening mee houden), maar goed, het is wel goed te weten dat dit kan. En je kunt dan dus in die 2 weken nog meer treintrips maken. 🙂
Hoi Denise,
Bedankt voor je waardevolle toevoeging. Hier heb ik helemaal niet aan gedacht. Ik ga het gelijk even uitzoeken.