Schrik! Nieuwe campagne langs de snelweg in Duitsland

door bergfamilie

Tipp Tipp Tot.

Het staat er echt. Naast de foto van de mobiel met vrolijke foto van een 38 jarige vrouw, innig knuffelend met haar kind. Een vette deuk in de telefoon. Het kruis ernaast. De zwarte tekst. Afgeleid door een SMS.

Ik rijd met 130 km per uur over de snelweg in Duitsland, maar dit komt wel even binnen. En het blijft niet bij deze ene poster. Op de route van Nederland naar Oostenrijk kom ik er zeker 100 tegen. Steeds dezelfde gezichten. Gelukkig vallen ze na een tijdje minder op. Maar ze blijven tot lang na de autorit in mijn gedachten hangen.

Waarom deze heftige poster?

Waarom zo confronterend? Op de Duitse snelweg komen jaarlijks meer dan 3.000 mensen om het leven (bron). Dat zijn er veel. Runter vom Gas (zeg maar de Duitse versie van Veilig Verkeer Nederland) wil hier iets aan doen. Zo kwamen ze, waarschijnlijk met de gedachte ‘Choqueren zal ze leren’, in juni met deze campagne.

Uit onderzoek blijkt dat het typen van een klein bericht onderweg voor een grove 250 meter blind rijden zorgt. Het lezen van een bericht betekend 14 meter blind rijden per seconde bij een snelheid van 50 km per uur.
Waarschijnlijk heeft iedere bestuurder wel eens een binnenkomend bericht gelezen tijdens het rijden. Maar deze aantallen, die realiseer je je waarschijnlijk niet zo direct.

De heftigheid is de Duitse campagnemakers van Runter vom Gas niet onbekend. Eerder kwamen ze al met campagnes voorzien van doodskisten en huilende nabestaande. Ook deze nieuwe campagne komt hard binnen, maar bereikt (in mijn geval) wel zijn doel.

Sommige mensen zijn van mening dat de posters langs de snelweg afleiden en daardoor sneller voor ongelukken zorgen. Echter, de poster komt vaak voorbij en is in een oogwenk waar te nemen. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren?

Laat je je door de campagne beïnvloeden?

Omdat ik in Duitsland verbleef, kwam ’s avonds ook nog de bijhorende tv commercial voorbij. Als de posters nog geen indruk gemaakt hebben, dan doet deze commercial dat zeker. Vooral bij ouders van jonge kinderen zal deze binnenkomen.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze campagne vinden. Te heftig? Of juist goed? En vooral: beinvloedt deze jouw telefoongebruik tijdens het rijden?

 

verder lezen op bergfamilie.nl

Laat een opmerking achter..

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.