Je telefoon gebruiken als GPS tijdens je fietsvakantie of koop je een fietscomputer? Het is inmiddels een bekende discussie onder fietsliefhebbers: Gebruik je een speciale fietscomputer of gebruik je je telefoon als fietscomputer? Ik ben getuige geweest van veel discussies hierover, met alle voor- en nadelen. Maar ik ben nog steeds overtuigd dat je telefoon als fietscomputer gebruiken de beste oplossing is.
Waarom ik hiervan overtuigd ben? Ik leg je alles uit in dit artikel, gebaseerd op mijn eigen ervaringen tijdens talloze fietstochten, fietsvakanties naar Frankrijk en Zuid-Europa en bikepacking avonturen.
Het begon met een fietscomputer
Toen ik serieus begon met fietstochten en fietsvakanties, gebruikte ik een fietscomputer. In die tijd, alweer een ‘paar’ jaar geleden, was een fietscomputer niks anders dan een minuscuul schermpje die gevoed werd met informatie van een sensor in het voorwiel. Niks GPS, niks draadloos! Vergeleken met nu, was dat het de Stenen Tijdperk.
In 2011 kocht ik een iPhone 4, en dat was de beste keuze ooit! Niet alleen voor telefonie en mail, maar vooral voor gebruik van mijn telefoon als GPS. Na iedere iPhone update werd ik steeds enthousiaster door alle speciale fiets-apps: De keuze is enorm!
Tegenwoordig heb ik een iPhone XR en ik gebruik uiteindelijk maar één applicatie. Welke dat is, lees je verderop.
Waarom een smartphone als fietscomputer
Om eerlijk te zijn: Ik heb een periode gehad dat ik een Garmin Edge 800 fietscomputer gebruikte. Al mijn vrienden hadden er een, dus wilde ik niet achterblijven. Maar na 2 weekenden weg fietsen met de fietscomputer, is de Garmin in de la beland en ligt daar nog steeds stof te happen.
Voordelen van telefoon als GPS
Waarom de fietscomputer niet meer uit de la komt? Omdat ik altijd mijn telefoon als GPS gebruik. Waar ik ook heen ga, hoe lang de reis ook duurt. Ik heb mijn fietscomputer nog nooit gemist, maar een telefoon mis je vrij snel. Maar er zijn meer redenen waarom ik uitsluitend mijn telefoon als GPS op de fiets gebruik.
Gebruiksvriendelijkheid van de telefoon
Een smartphone is vele malen gebruikersvriendelijker dan een fietscomputer. Een fietscomputer heeft in verhouding een lastige menustructuur en relatief klein scherm. Daarbij ben je gewend aan je telefoon, omdat je hem dagelijks gebruikt.
Minder apparaten en minder investeren
Door je telefoon als fietscomputer te gerbuiken, hoef je geen investering te doen in een speciaal apparaat wat je alleen op de fiets kunt gebruiken. Een smartphone is multifunctioneel: Het is niet alleen een fietscomputer, maar ook een telefoon, mailbox, internet, fotocamera en alles waar je je telefoon voor gebruikt. Zo heb je slechts één apparaat mee en dat scheelt weer gewicht.
Touchscreen
Het touchscreen, hiermee kan je kaarten gemakkelijk in- en uitzoomen en verschuiven, ook met één hand.
Snel toegang tot nieuwe kaarten
Via de app om je telefoon kan je makkelijk nieuwe kaarten downloaden zonder extern apparaat. Kaarten zijn daarbij ook nog eens altijd actueel. Een fatsoenlijke app werkt de kaartinformatie heel regelmatig bij, en updaten gaat automatisch.
Sneller en nauwkeuriger
Ik heb een tijdje mijn Garmin fietscomputer en mijn telefoon als GPS tegelijkertijd gebruikt. Tot mijn verbazing was de GPS van de iPhone veel nauwkeuriger en sneller dan die van de fietscomputer.
De grootte van het scherm
De smartphone heeft een groot scherm, en groot staat gelijk aan beter leesbaar. Dat is belangrijk, want je telefoon is bevestigd op je stuur op een armlengte afstand.
De nadelen van je telefoon als fietscomputer
De batterijduur
Met een fietscomputer kan ik ongeveer 20 uur fietsen op één lading. Met mijn iPhone haal ik dat bij lange niet, tenminste niet zonder ondersteuning van een goede powerbank, zonnepaneeltje of een dynamo.
Een telefoon is maar beperkt waterbestendig
Mijn Garmin fietscomputer is standaard redelijk waterbestendig. De oudere smartphones zijn dat beslist niet. Nieuwere modellen zijn spatwaterdicht, maar de hele dag in de regen fietsen kan nooit goed zijn voor de telefoon (en ook niet voor jezelf, maar dat is een ander verhaal). Ik heb daar een oplossing voor gevonden in de vorm van een Armor-X, maar daarover verderop in dit artikel meer.
Geen last van schittering op het scherm
Het schitteren van het telefoonscherm kan soms erg vervelend zijn. Als de zon uit de verkeerde hoek komt, kun je niks meer zien door de reflectie. Gelukkig is er een eenvoudige oplossing: even stoppen in de schaduw om te drinken en om je positie te controleren. Met een fietscomputer hoef je niet te stoppen en heb je altijd goed zicht op je scherm.
Niet te combineren met polariserende zonnebril
In combinatie met een polariserende fietsbril, is het scherm soms helemaal zwart. Doordat een polariserende zonnebril de schittering wegfiltert, zie je ook het scherm van je telefoon niet goed meer. Dit kan je een beetje tegengaan door de lichtsterkte op de hoogste stand te zetten, maar dat gebruikt dan weer veel vermogen.
De bevestiging van de telefoon op je fiets
Als je, net als ik, het liefst je telefoon als fietscomputer wil gebruiken, dan moet je wel een manier vinden om deze zichtbaar op je fiets te bevestigen. Bij mijn keuze voor bevestiging en bescherming waren de volgende punten heel erg belangrijk:
- Waterdichte en stofdichte behuizing.
- Universeel systeem voor bevestiging op de fiets, in de boot, in de auto en in de 4WD voor off-road.
- Ook beschikbaar voor tablet, in mijn geval een iPad. (Voor gebruik in mijn 4WD om duidelijk kaart te kunnen lezen)
Hoewel het Quad-Lock systeem er ontzettend gaaf uitziet en aan alle eisen voldoet, miste er één ding: Niet beschikbaar voor mijn iPad. Dus is uiteindelijk de keus gevallen op Armor-X: Voor mij de ideale oplossing omdat het voldoet aan al mijn eisen.
Er zijn goedkopere systemen op de markt, zoals een waterdichte hoes met een magneetsysteem. Op zich een prima bevestiging als je deze alleen op de fiets gebruikt, maar om even snel een foto te nemen moet je de telefoon deels uit de hoes halen. Erg lastig als je aan het fietsen bent. Je kunt natuurlijk ook je telefoon in de waterdichte hoes van je stuurtas schuiven, maar dat geeft problemen met het gebruik van je touchscreen. Om nog maar te zwijgen over het moment dat je even snel een foto wilt nemen.
Je telefoon gebruiken als GPS kan zonder SIMkaart
GPS is een gratis signaal en wordt nagenoeg overal op aarde opgevangen door ieder apparaat wat de beschikking heeft over een GPS-chip. Hierdoor hoef je dus geen simkaart in je telefoon te hebben, om deze voor je navigatie te gebruiken. Dit is voor veel mensen heel logisch, maar toch het vermelden waard: Dit geeft je namelijk de mogelijkheid om een oude telefoon als fietscomputer te gebruiken, terwijl je gloednieuwe iPhone 13 droog en stofvrij opgeborgen is in je stuurtas.
De beste fietsapp op je telefoon
De allerbeste applicatie om te gebruiken als fietscomputer bestaat niet. De enige die bepaalt of het de beste applicatie is, ben jijzelf. Ben jij op zoek naar basic functionaliteit en verder niks ingewikkelds? Of ben jij meer iemand die zich volledig wil verliezen in alle mogelijke beschikbare functionaliteiten?
Doe je onderzoek en probeer een paar applicaties om je eigen weg te zoeken in het gigantische aanbod.
Persoonlijk gebruik ik het liefst OsmAnd: Een open source applicatie welke zowel offline als online gebruikt kan worden. De app wijst je (naar keuze) de weg over normale fietspaden of mountainbike-trails, je kunt je route vastleggen en je kunt tracks importeren. Daarbij is de applicatie beschikbaar voor zowel iPhone als voor Android.
Waarom ik voor OsmAnd gekozen heb? Naast het fietsen reis ik regelmatig met een 4WD door Europa en binnenkort dwars door Afrika. OsmAnd is een perfecte app voor gebruik off-road. Op deze manier heb ik een app wat ik door en door ken, en welke ik voor zowel de fiets als voor Off-Road 4WD kan gebruiken.
Zoals je waarschijnlijk al begrepen hebt, prefereer ik het gebruik van mijn smartphone boven een speciale fietscomputer. Maar welke keus je ook maakt: Zorg dat je weet waar je bent maar kijk zo nu en dan ook eens om je heen om te genieten!
Heb jij vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat even een berichtje achter!