Zo versla je die winterblues!

door bergfamilie

Regen, kou, gure wind en kleurloze uitzichten zijn voor veel mensen de perfecte ingrediënten voor een winterblues. Binnen blijven met de verwarming een paar graden hoger en een goede film lijkt opeens heel aantrekkelijk. Maar het gevolg is dat je minder energie hebt, meer moet slapen en prikkelbaarder wordt. En mensen die ook nog eens op kantoor werken hebben in deze maanden een verhoogd risico op de winterblues.

Winterblues verslaan

Ga eropuit, ook bij minder mooi weer!

Wat is de winterblues?

De winterblues bestaat echt. En ondanks dat het best aandoenlijk klinkt, is het alles behalve prettig. De winterblues is eigenlijk een verstoring in de hormoonbalans. Het lichaam maakt te weinig serotonine aan en een teveel aan melatonine. Het gevolg is dat we moe en apathisch worden. In het ergste geval kan het zelfs tot depressieve gevoelens leiden.

Tips tegen de winterblues

De eerste stap om de winterblues te lijf te gaan is altijd in actie komen. Zittend bij de verwarming met een warme kop thee veranderd er niks. Hoe aanlokkelijk dat plaid en die bank ook zijn. Als je (zowel mentaal als fysiek) fit de winter door wil komen, is beweging een must. Beweging buiten is daarbij extra effectief omdat je in de buitenlucht vitamine D aanmaakt.

Winterfit in plaats van winterslaap

Veel mensen doen na een actieve zomer in de winter een stap op de plaats. Helaas gaat het hier mis. Zowel onze spieren als onze conditie worden schrikbarend snel afgebouwd als we niet actief blijven. Het is daarom in de winter minstens net zo belangrijk om in beweging te blijven als in de zomer. Wie actief sport blijft daarmee niet alleen lichamelijk fit, maar sterkt ook nog eens het immuunsysteem. Dat is een mooie bonus!

Verandering van spijs

In de winter heb je de tijd om eens andere sporten te proberen. De typische zomersporten liggen nu stil, maar je kan wel schaatsen, je voorbereiden op de wintersport in een skihal of een winterwandeling maken. Maar natuurlijk zijn ook hardlopen en mountainbiken wintersporten bij uitstek in Nederland.

Opwarmen

Wie in de winter buiten gaat sporten, moet zorgen voor een goede warming up om blessures te vermijden. Hou je niet van warming up? Begin dan langzaam met trainen (bijvoorbeeld warm lopen voor het hardlopen). Ook de slijmvliezen drogen eerder uit bij lagere temperaturen. Neem daarom altijd wat te drinken mee. Zelf kiezen we vaak voor warme dranken in de winter, die drinken veel makkelijker weg dan koude dranken.

Fijne herfstjas van Helly Hansen

Ook bij koud weer, wandelschoenen aan en gaan.

Zorg voor een goede uitrusting

Een warme jas, een goede regenjas, een paar wandelschoenen, wandelsokken, een muts en handschoenen. Wanneer je dit allemaal ik huis hebt, is geen enkel weertype nog een excuus zijn om binnen te blijven. Wil je blijven hardlopen in de winter? Koop dan hardloopschoenen die geschikt zijn voor winterse omstandigheden. Zo zijn er speciale hardloopschoenen voor verhard wegdek, modderige bossen of sneeuw. Zelf loop ik in de winter op deze hardloopschoenen van Inov-8.

Ga de bergen in

Je zag hem waarschijnlijk al aankomen deze laatste tip. Maar zo moeilijk als het soms is om jezelf te motiveren die kantoortuin uit te stappen om een wandeling in de regen te maken tijdens de lunchpauze. Zo aantrekkelijk is het om ’s morgens de besneeuwde bergtoppen te ontdekken.

En of je nou gaat skiën, snowboarden, langlaufen, winterwandelen, rodelen of schaatsen. Je zal er waarschijnlijk niet snel genoeg van krijgen. Tijdens een wintersport heeft niemand last van een winterblues. Dus voel je hem deze winter toch een keer aankomen? En kan je jezelf er echt niet toe zetten om je comfortabele bank en plaid links te laten liggen voor een rondje hardlopen? Ga dan met je laptop, telefoon of tablet onder dat plaidje zitten en boek een reisje naar de bergen. En wij beloven je, dat je er zo weer bovenop bent.

verder lezen op bergfamilie.nl

Laat een opmerking achter..

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.