Trainen voor bergwandelen: zo bouw je conditie op

odlo fdryGa je binnenkort een bergwandeling maken? Of ben je zelfs van plan om meerdere bergwandelingen te gaan maken? Dan staat je een fantastische tijd te wachten! Wandelen in de bergen is sportief, inspannend en ontspannend tegelijkertijd. Je geniet van de mooiste uitzichten, ervaart veel minder prikkels en je zintuigen functioneren daardoor op een heel ander niveau. Je ervaart de wereld letterlijk op een andere manier dan in de drukte van een stad of industriële omgeving.

Maar een bergwandeling vraagt ook wat anders van je lichaam dan een wandeling in een stedelijke of industriële omgeving. De omgeving is anders, je bewegingen zijn opeens heel anders en dan ben je ook nog eens op hoogte. Gelukkig zijn er vele manieren om te trainen voor bergwandelen. Zodat je straks optimaal kan genieten van je bergwandeling.

We geven je hieronder een aantal tips om je conditie voorafgaand aan je bergvakantie op te krikken. Dan geniet je straks nog meer van al het goede wat de bergen te bieden hebben!

wandelschoenen

Trainen voor bergwandelen begint met wandelen

De beste manier om te trainen voor bergwandelen is door te beginnen met wandelen. Draag daarbij je wandelschoenen (en wandelsokken) die je straks ook meeneemt voor je bergwandeling. Zo wennen je voeten vast aan de schoenen en worden ze goed ingelopen. Wanneer je wandelschoenen al wat ouder zijn, ontdek je nu ook alvast waar eventuele slijtage zit. Dan kan je hier voor je  vakantie alvast actie op ondernemen. Heb je nog geen wandelschoenen? Verdiep je dan in verschillende soorten wandelschoenen en schaf een paar aan. Het is wel zo fijn om dit ruim voor je vakantie naar de bergen te regelen, zodat je tijd hebt om de schoenen goed in te lopen.

Train in verschillende weersomstandigheden

Probeer te gaan wandelen onder alle weersomstandigheden. Laat je niet weerhouden door een regenbui, kou of wind. In de bergen wisselen verschillende weersomstandigheden elkaar af. Je kan dus met al deze omstandigheden te maken krijgen tijdens je bergwandeling. Zorg voor goed materiaal (een goede regenjas is onmisbaar), dan ben je overal tegen bestand.

Train het wandelen met bepakking

Wanneer je straks gaat wandelen in de bergen, loop je met een wandelrugzak. Neem tijdens je wandeling in Nederland daarom ook alvast een backpack (met bepakking) mee. Goed om mee te nemen voor tijdens een wandeling zijn: een veldfles met water, een regenjas en iets te eten. Nu moet je alleen nog je rugzak afstellen en je bent klaar om te gaan.

wandelen in de bergen. Rugzak, schoenen en mooi weer in Saalbach Hinterglemm.

Zorg voor goede sokken, schoenen en een comfortabele wandelrugzak.

Zorg voor een goede wandeltechniek

Het klinkt misschien raar, maar een verkeerde wandeltechniek kan op den duur voor nare blessures zorgen. Zo zetten veel mensen hun voet(en) een beetje naar buiten. Hierdoor kan je een knie overbelasten. Ook het neerzetten en afrollen op een onjuiste manier kan voor problemen zorgen. Besteed dus eens aandacht aan de manier waarop je loopt in plaats van de snelheid of de afstand.

Mist op de top. Vrouw in regenjas

Wandelen onder alle weersomstandigheden.

Zwemmen als low impact training

Met zwemmen bouw je snel conditie op. Zwemmen is een zogenaamde ‘low impact sport’, wat inhoudt dat er geen schokbelasting plaatsvindt (zoals bij hardlopen). De kans op blessures is daardoor heel klein. En je kan ook met blessures (van bijvoorbeeld hardlopen) gewoon blijven zwemmen. Je kan het zwemmen daardoor ook zo intensief beoefenen als je wilt.

Een ander voordeel is dat zwemmen altijd kan. Als het warm is, zwem je buiten, bij koud of nat weer zwem je binnen. Probeer het aantal baantjes snel op te bouwen. Je zult merken dat je conditie met sprongen vooruit gaat.

hardlopen als training voor bergwandelen

Hardlopen is een goede manier om fit te blijven.

Hardlopen voor betere conditie en balans

Met bergwandelen maak je hoogtemeters. Hierdoor kan je snel buiten adem raken als je conditie niet op peil is. De beste manier om je conditie op pijl te krijgen (voor bergwandelingen) is door te gaan hardlopen. Binnen op een loopband (met een helling) of buiten, dat maakt niet zoveel uit. Het voordeel van hardlopen is dat je ook je coördinatie en balans traint. Iets wat straks, tijdens een wandeling in de bergen, goed van pas komt.

Zorg voordat je start met hardlopen voor goede hardloopschoenen. Laat je uitgebreid informeren in een gespecialiseerde sportzaak. Wanneer je start met hardlopen is het van groot belang dat je informatie ontvangt over looptechniek en trainingsopbouw. Tijdens het bergwandelen komt er veel druk op je gewrichten. Dit is onvermijdelijk. Het is daarom belangrijk dat je tijdens het hardlopen je gewrichten niet overbelast. Om de schokken goed te dempen is het advies om nooit hardloopschoenen te dragen die langer dan een jaar oud zijn. Ook niet als ze alleen maar in de kast hebben gestaan en nog ‘als nieuw zijn’ (geeft niks, zo’n paar hardloopschoenen hebben we allemaal wel). De demping in hardloopschoenen verdwijnt namelijk door de weekmakers die hierin zitten. En na een jaar tijd is er onvoldoende demping over om je gewrichten goed te kunnen beschermen.

je bent nooit te oud om te trainen voor bergwandelen

Je bent nooit te oud voor een wandeling.

Yoga, pilates, fitness

Als je een goede balans hebt, heb je daar veel profijt van tijdens het maken van een bergwandeling. Je raakt minder snel uit balans en kan daardoor sneller herstellen als je misstapt of een steen, tak of iets anders onder je vandaan glipt. En dat gebeurd nu eenmaal. Net als dat je over onmogelijke randjes moet balanceren, te kleine bruggetjes (bestaande uit 1 boomstronk) of over een slootje moet springen.

Ook bij het bergafwaarts wandelen is een goede balans essentieel. Er zijn binnen de yoga, pilates en fitness talloze oefeningen voor balans. Daarbij werk je met deze sporten aan je kracht, flexibiliteit en mentale focus. Daardoor kan je het bergwandelen straks langer volhouden en heb je minder kans op blessures. Yoga is er in vele vormen: vinyasa yoga, bikram yoga, kundalini yoga en dan zijn er nog ontelbare soorten yoga. Welke soort je kiest maakt voor de training niet zoveel uit. Belangrijker is dat je iets kiest wat bij je past. Lees anders eens het artikel yoga voor bergwandelaars. Daarin staan een aantal fijne oefeningen voor balans, kracht maar ook ontspanning na een bergwandeling. En dat komt dan weer goed van pas, als je straks in de bergen bent.

Trainen voor bergwandelen op de slackline

Met een slackline train je balans en coordinatie.

Overige tips om te trainen voor bergwandelen

Als je een bergwandeling van meerdere uren gaat maken, moet je enige conditie hebben. Ben je normaal gesproken niet veel in beweging? Of breng je je dagen voornamelijk zittend door? Dan adviseren wij je om dit te trainen. Ga in het weekend gewoon een paar uur wandelen, fietsen of skeeleren. Uithoudingsvermogen en conditie zijn essentieel bij het trainen voor bergwandelen. Evenals balans en coördinatie. Wanneer je twijfelt of je fit genoeg bent, start dan met een korte wandeling in de bergen en bouw het rustig op. Je merkt dan snel genoeg waar je grenzen liggen.

Accepteer je grenzen en geniet van alles om je heen. Je zult verbaast staan van het aantal rustpunten wat je onderweg tegenkomt. Deze zijn er niet voor niks.

Meer tips?

Op de site van NKBV (de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging) vind je nog meer informatie en video’s van oefeningen om fit de bergen in te gaan. Klik hier voor de oefeningen.

Hoe zit dat bij jou?

Hoe bouw jij conditie op voor bergwandelingen? Wij horen het graag van je! Tips en adviezen zijn altijd welkom en kunnen achtergelaten worden in het opmerkingenveld onder dit artikel. 

Bergwandelen » Trainen voor bergwandelen: zo bouw je conditie op

verder lezen op bergfamilie.nl

Laat een opmerking achter..